- Отримати посилання
- X
- Електронна пошта
- Інші додатки
- Отримати посилання
- X
- Електронна пошта
- Інші додатки
8 жовтня виповнюється 135 років від дня народження Володимира Юхимовича Свідзинського (1885-1941) - українського поета, одного з найяскравіших і найтрагічніших геніїв ХХ століття. «Поет мовчання», якого Василь Стус згадував поряд із Ґете і Рільке, перекладач Арістофана і Овідія, спалений НКВС у 1941 році.
Поета називають «внутрішнім емігрантом». Він не був
репресований разом з іншими представниками «розстріляного відродження», став
членом Спілки письменників, його квиток підписав сам Максим Горький. Проте
виразною домінантою творчості є поетика мовчання. Василь Стус називав це
«способом шляхетної герметизації власного духу», коли треба «Замкнутися, щоб не
помилитися у власній суті…».
У 60-х роках, коли багато забутих імен поверталося,
Володимира Свідзинського ігнорували, згодом таки опублікували деякі вірші,
проте про окреме видання не йшлося. За кордоном видали книжку до 90-ліття
поета. Для того, щоб представити ці вірші українському читачеві, професор
Василь Яременко зробив фальсифікати рукописів поета – переписані студентами
науковця вірші із зарубіжного видання у загальні зошити.
Важливе місце у творчості Володимира Свідзінського
посідають казки за народними чи екзотичними мотивами, а також переклади з
античних літератур (Гесіод, Езоп, Овідій, Арістофан) та з французької,
німецької, польської та російської поезії.
Свідзінський також автор кількох цінних наукових розвідок
– про народні промисли Подільської губернії (ткацтво та килимарство), про
графічне оформлення старовинних уніатських метрик.
Поетична спадщина поета включає в себе наступні збірки:
«Ліричні поезії» (1922), «Вересень» (1927), і останню прижиттєву «Поезії»
(1940), яка розпадається на збірку без назви («Поезії» у назві одного з
рукописів) і «Медобір». У перших збірках Володимир Свідзінський схилявся до
символізму, у двох останніх – помітні елементи сюрреалізму у поєднанні з доброю
класичною формою. У творчості поет був далекий від актуальної йому сучасності,
що й зумовило негативне ставлення офіційної радянської критики до нього, яка
закидала йому перебування «поза часом і простором» і відчуженість його
творчості, світовідчування і світогляду від радянської доби.
Поезія – це містика. І її здатність прозирати майбутнє –
це річ досить відома і навіть тривіальна. Але все-таки це вражає кожного, хто
відкриває для себе історію цього поета.
Ольга Цикало, бібліотекар художнього абонементу
- Отримати посилання
- X
- Електронна пошта
- Інші додатки
Коментарі
Дописати коментар